Estetyczne oraz ciekawe znakowanie oferowanych produktów wpływa na ich widoczność i czytelność informacji na etykiecie. To z kolei przekłada się na sprzedaż – w myśl zasady, że kupuje się również oczami. Zatem eleganckie znakowanie produktów jest nieodzowne. Szybkie, precyzyjne oraz sprawne etykietowanie produktów jest możliwe wówczas, gdy na etapie znakowania produktów firma korzysta ze zmechanizowanego rozwiązania – na przykład z etykieciarki. Jak działają te przydatne urządzenia?
Etykieciarki a sprawne znakowanie wytwarzanych produktów
Maszyny te pozwalającą na ekspresowe etykietowanie bardzo różnorodnych produktów. Znakomicie sprawdzają się przy znakowaniu: butelek, kosmetyków, upominków, artykułów spożywczych i wielu innych produktów. Służą one do nakładania etykiet nie tylko na pojedyncze produkty, lecz także na:
• pojemniki
• zgrzewki
• opakowania zbiorcze
• palety
Znakowanie produktów z pomocą etykieciarek odbywa się z dużą wydajnością oraz precyzją. Dokładność umieszczania etykiet na poszczególnych produktach sięga +/- 0,5 mm. Pół milimetra to maksymalne odchylenie od miejsca, gdzie zostało zaplanowane umieszczenie etykiety!
Ze względu na sposób naniesienia etykiety, maszyny znakujące można podzielić na 2 rodzaje:
• maszyny nakładające gotowe etykiety z rolki,
• maszyny nakładające i drukujące etykiety w czasie rzeczywistym, gdzie stosowana jest technologia: print & apply, polegająca na wydrukowaniu etykiety bezpośrednio na produkcie, przejeżdżającym przed głowicą drukarki.
Etykieciarka może działać w pełni automatycznie, półautomatycznie lub być obsługiwana ręcznie. Maszyny automatyczne wymagają wkomponowania ich w linię produkcyjną i umieszczenia w odpowiednim miejscu podczas finalizacji procesu pakowania. Maszyna musi zostać zainstalowana, zaprogramowana i sterowana w ścisłej korelacji z linią produkcyjną i pakującą. Wydajność maszyn automatycznych to nawet kilka tysięcy cykli na godzinę! Tego typu maszyny stosowane są w dużych zakładach, przy produkcji na masową skalę.
Nakładanie etykiet z rolki nie wymaga dodatkowego projektowania samej etykiety. Jest już ona gotowa do aplikacji, „czeka” jedynie na rolce, aby w odpowiednim momencie trafić – zazwyczaj jako naklejka – na produkt. Oprócz nazwy produktu, jego składu, cech itp. można dodać etykietę „okazyjną” (stosowaną przez pewien niezbyt długi czas). Do takich oznaczeń okazjonalnych można zaliczyć etykiety typu: PROMOCJA, OKAZJA, DRUGI PRODUKT GRATIS, NOWOŚĆ i im podobne. Tego typu oznakowanie możemy zobaczyć zwłaszcza w sklepach spożywczych, supermarketach, drogeriach, aptekach i branżach typowych dla FMCG.
Etykietowanie metodą „Print & Apply” polega na drukowaniu etykiety w czasie rzeczywistym, czyli gdy produkt przejeżdża na podajniku przed głowicą drukarki. Gdy produkt osiągnie odpowiednie miejsce naprzeciw drukarki – ta błyskawicznie wykonuje wydruk. Może być on wykonywany na kartonie, ale także na niektórych rodzajach tworzyw sztucznych, odpowiednich taśmach i foliach. Nadruk zazwyczaj można dość dowolnie programować – przy użyciu interfejsu komputera osobistego/tabletu i/lub odpowiedniego programu graficznego, przeznaczonego do obsługi etykieciarki.
Na czym polega etykietowanie easy open?
O tzw. zrywce mogłeś poczytać już w innym artykule na naszym blogu: https://izipak.pl/blog/easy-open-czyli-zrywka/, jeśli jednak nie miałeś jeszcze okazji przypomnimy i postaramy się streścić, tłumacząc o co w tym chodzi.
Easy open czyli zrywka to samoprzylepna taśma posiadająca cienką warstwę kleju o specjalnie dobranym oraz opatentowanym składzie. Przywiera on bardzo mocno do powierzchni folii na opakowaniu. Zrywki posiadają narożnik pozbawiony warstwy kleju, co umożliwia bezproblemowe podważenie oraz sprawne otwieranie zapakowanych tym sposobem produktów. Gwałtowne pociągnięcie za narożnik powoduje, że zrywka, mocno przytwierdzona do folii, przerywa ją, ułatwiając otwarcie zafoliowanego produktu. Easy open doskonale nadają się do aplikowania na foliach termokurczliwych. Ważne jest to, aby klej dobrze związał, gdyż wówczas etykieta idealnie przylega do powierzchni opakowania.
Tego typu zamknięcia są stosowane w przemyśle od dawna. Banderole ułatwiające otwarcie opakowania można spotkać na paczkach papierosów, pudełkach z herbatą czy na opakowaniach gum do żucia. Jednak maszyny do takiego zamykania produktów są bardzo drogie. Przewaga naszej zrywki easy open to cena. Proponowane przez nas rozwiązanie jest o wiele tysięcy euro tańsze i może być stosowane niemal natychmiast, bez kosztonej modyfikacji linii pakującej.
Zrywka to taka etykieta, która w procesie etykietowania wymaga użycia jedynie niewielkiej oraz niedrogiej głowicy. Etykiety są pobierane z rolki i aplikowane bezpośrednio na produkcie. Taka forma etykiety jest sprawdzonym nośnikiem reklamy oraz informacji o poszczególnych towarach. Etykietowane w ten sposób produkty są rozpoznawalne na rynku oraz bardzo chętnie nabywane przez klientów.
Możesz też zobaczyć na własne oczy jak wygląda etykietowanie Easy Open: